Intermitterend vasten met verrassende resultaat

Vasten is eigenlijk een oeroude, verwaarloosde functie. De moderne voedingsindustrie maakt het mogelijk dat we deze lichaamsfunctie niet activeren door als we “honger” hebben iets uit de koelkast of broodtrommel te grijpen. Of nog erger, even een “snack” onderweg. Dit heeft duidelijk geen goede invloed op onze gezondheid. We zien dan ook dat bevolking steeds dikker wordt, aan meer ziektes leidt en duidelijk minder gelukkig is.

 

Wat kunnen we daaraan doen?

Er is een grote hoeveelheid veelbelovend onderzoek naar intermitterend vasten (Intermediary Fasting of IF) gedaan op dikke ratten. IF is het bewust niet eten tijdens langere periodes. Deze tests met ratten liet zien dat nadat ze gewicht verloren, door de toevoer van voeding te blokkeren, hun bloeddruk, cholesterol en bloedsuikers verbeterden. Ook studies bij mensen, heeft aangetoond dat IF veilig en ongelooflijk effectief is en na de eerste paar sessies (gewenning) goed is vol te houden.

Een groeiend aantal onderzoeken suggereert dat de timing van het vasten de sleutel is en IF een meer realistische, duurzame en effectieve benadering is voor gewichtsverlies en diabetespreventie.

 

Het achtergrondverhaal over intermitterend vasten

IF als afslankmethode bestaat al eeuwen in verschillende vormen, maar werd in 2012 zeer populair door de BBC-uitzending journalist Dr. Michael Mosley’s tv-documentaire Eat Fast, Live Longer en het boek The Fast Diet, gevolgd door het boek The 5 van journaliste Kate Harrison. Dieet gebaseerd op haar eigen ervaring. De bestseller The Obesity Code uit 2016 van Dr. Jason Fung genereerde een gestage positieve buzz naarmate de anekdotes over de effectiviteit van IF zich verspreidden.

De Obesitas Code bleek een bron die het meest op bewijs was gebaseerd. Fung combineert met succes veel onderzoek, zijn klinische ervaring en verstandige voedingsadviezen, en pakt ook de sociaaleconomische krachten aan die samenzweren om ons dik te maken. Hij is er heel duidelijk over dat we meer fruit en groenten, vezels, gezonde eiwitten en vetten moeten eten, en suiker, geraffineerde granen en bewerkte voedingsmiddelen moeten vermijden en in vredesnaam moeten stoppen met snacken.

Intermitterend vasten kan helpen bij het afvallen

IF is intuïtief logisch. Het voedsel dat we eten wordt afgebroken door enzymen in onze darmen en komt uiteindelijk als moleculen in onze bloedbaan terecht. Koolhydraten, met name suikers en geraffineerde granen (denk aan witte bloem en witte rijst), worden snel afgebroken tot suiker, die onze cellen gebruiken voor energie. Als onze cellen het niet allemaal gebruiken, slaan we het op in onze vetcellen als, nou ja, vet. Maar suiker kan onze cellen alleen binnendringen met insuline, een hormoon dat in de alvleesklier wordt gemaakt. Insuline brengt suiker in de vetcellen en houdt het daar.

Tussen de maaltijden door, zolang we niet snacken, zullen onze insulinespiegels dalen en kunnen onze vetcellen hun opgeslagen suiker vrijgeven om als energie te worden gebruikt. We verliezen gewicht als we onze insulinespiegels laten dalen. Het hele idee van IF is om de insulinespiegels ver genoeg en lang genoeg te laten dalen om ons vet te verbranden.

 

Nieuw onderzoek suggereert dat niet alle IF-benaderingen hetzelfde zijn. Sommige zijn eigenlijk heel redelijk, effectief en duurzaam, vooral in combinatie met een voedzaam plantaardig dieet.

We zijn geëvolueerd om synchroon te lopen met de dag/nacht-cyclus, d.w.z. een circadiaans ritme. Ons metabolisme heeft zich aangepast aan voedsel overdag, ‘s nachts slapen. Nachtelijk eten geeft een hoger risico op obesitas en diabetes.

Op basis hiervan deden onderzoekers van de University of Alabama een onderzoek bij een kleine groep zwaarlijvige mannen met prediabetes. Ze vergeleken een vorm van intermitterend vasten genaamd ‘vroegtijdig eten’, waarbij alle maaltijden in een vroege periode van acht uur van de dag (7.00 uur tot 15.00 uur) pasten, of verspreid over twaalf uur (tussen 7.00 uur en 19.00 uur). Beide groepen behielden hun gewicht ze kwamen niet aan of vielen niet af. Na vijf weken had de groep van acht uur dramatisch lagere insulinespiegels en een significant verbeterde insulinegevoeligheid, evenals een fors lagere bloeddruk. De groep van acht uur had ook een aanzienlijk verminderde eetlust. Ze waren niet uitgehongerd.

Eerste studies bij mensen die het vasten om de andere dag vergeleken met elke dag minder eten, toonden aan dat beide ongeveer even goed werkten voor gewichtsverlies, hoewel veel mensen worstelen met de vastendagen.

Eet niet voor het slapen gaan en las af en toe, wellicht om de twee maanden, een IF periode van 3 dagen in. Drink alleen water tijdens deze tijd en blijf actief. Door helemaal niets te eten kan het lichaam tot rust komen en alle afvalstoffen veel sneller en grondiger afstoten. Dit proces heet autofagie, klik hier om naar het artikel te gaan.

Het autofagie proces vindt altijd plaats, het loopt op de achtergrond, tot dat er niets wordt gegeten. Dan springt het fulltime in actie om het lichaam van alle niet essentiële cellen te ontdoen. De conservatie van energie is tijdens het vasten een prioriteit en alle vetcellen, dood of stervend weefsel worden zo snel mogelijk afgevoerd. Daarom zien we een enorme verjonging plaatsvinden tijdens het vasten en de periode daarna. Ook verdwijnen depressies, gebrek aan energie en ontstekingen als sneeuw voor de zon.

 

Ondersteuning door middel van een supplement

Een van de producten waar we als Besef.nl volledig achter staan is het supplement Amino Alliance. Dit is tot stand gekomen doordat Diederik van Nederveen samen met zijn oom, Em. Prof. Dr. Arne van der Gen, op zoek ging naar duidelijkheid omtrent het verbeteren van je gezondheid middels supplementen. Ze kwamen tot de ontdekking dat de verbinding van L-Arginine en onder meer aminozuren op celniveau de omvorming van de hormonen op een positieve manier beïnvloeden.

In 2009 hebben ze het product Amino Alliance in de VS geïntroduceerd en daar is het een doorslaggevend succes met veel tevreden gebruikers. Het blijkt dat door de enorme toename van stikstof in het bloed en de ontspanning van het vatenstelsel ook veel sporters enthousiast over het product zijn geworden. Heel veel mensen merken dat ze er ook veel dieper van slapen.

Amino Alliance is alleen te bestellen in een maand of kwartaalverpakking. Bij de meeste mensen komt de werking niet direct maar in de loop van de tijd. In het doosje zitten 32 zakjes en het is dan ook de bedoeling dat je één zakje per dag inneemt.

Het product is heel eenvoudig te bestellen via deze bestelpagina.